Nu är vi inne på sluttampen tillsammans i klass 6B. För vissa av matematikgrupperna kommer ett avslutande kapitelprov att genomföras tisdagen den 4/5 -21 (kapitel 4 från Favoritmatematik). Fråga gärna ditt barn om detta gäller för just deras grupp. Redan nu på tisdag kommer eleverna att erbjudas ett alternativt prov (så kallat fejk-prov) för att så många som möjligt ska känna sig förberedda till veckan därpå. Torsdagen den 6/5 -21 har åk. 6 Elevens val vilket innebär att samtliga slutar kl. 13.00.
Nästa veckas hemuppgift i engelska är individuell, där eleverna angett 4 sidor i sin workbook som de kommer att arbeta med hemma och vara klara med senast onsdag nästa vecka. Jag vet precis vilka sidor var och en i gruppen har valt och vill du som vårdnadshavare dubbelkolla så är det bara att höra av sig: johan.asmus@koping.se!
I samband med Kristi himmelsfärd så kommer eleverna att vara lediga:
ons 12/5 -21 (K-dag)
tors 13/5 -21
fre 14/5 -21
mån 17/5 -21 (K-dag)
K-dag = Kompetensutvecklingsdagar
Efter lovet så kommer vi i åk. 6 som jag tidigare nämnt genomföra varianter av nationella prov. Hade det varit en tid utan pandemi så hade eleverna under just den här perioden skrivit flertalet av dessa prov. Vi har därför gemensamt inom arbetslaget tagit fram ett prov var för ämnena engelska, svenska och matematik. Detta gör vi just för att säkerställa en likvärdig bedömning mellan klasserna.
Provdatum enligt följande:
tis 18/5 matematikprov
ons 19/5 engelskaprov
tors 20/5 svenskaprov
Precis som inför de riktiga nationella proven så kommer eleverna inte att få vetskap om vad proven kommer att innehålla. Vi är inte ute efter en utan-till-kunskap denna gång däremot så har eleverna fått veta att allt proven kommer att testa av har de mött förut. Engelskan kommer ha fokus på hörförståelse och svenskan på texttyper. Då jag inte får säga vilken texttyp som provet kommer att beröra gjorde vi följande idag i klassen:
Eleverna kom gemensamt fram till att det var dessa fem texttyper som de arbetat mest med genom att gå in på Showbie-Svenska. De fick därefter veta att det mycket riktigt kommer att vara ett skriftligt prov i svenska där eleverna förväntas kunna skriva en text som antingen är sammanfattande, argumenterande, beskrivande, instruerande eller berättande. Jag har redan nu, en månad i förväg, uppmanat alla i klassen till att gå in och träna lite extra på de texttyper de känner en viss osäkerhet kring. Stavning är även det som ni förstår kopplat till uppgiften och material finns även det på Showbie för er som behöver.
Vill ni träna extra hörförståelse (mycket fokus läggs på detta i skolan) så finns alternativet att göra detta redan nu med hjälp av Magic6 som eleverna har installerat på sina iPads.
Vad gäller matematiken så är den provdelen tänkt att testa av så mycket som möjligt. Kan ditt barn de fyra räknesätten? Hur väl kan de resonera kring problemlösning? Matematiska enheter (längd, vikt, tid m.m.)? Läsa av olika diagram? Skillnaden mellan typvärde, medelvärde och median? Skillnaden mellan area och omkrets? Geometriska figurer och vinklar?
Från och med nästa vecka så hälsar Sofia från idrotten att den kommer bedrivas utomhus: