Fortsätt till huvudinnehåll

Gästblogg: När tar jullovet slut?

 Vilket år.


Som vi har kämpat tillsammans i ovisshet från andra halvan av årskurs 5 och nu halvvägs in i årskurs 6 under en rådande pandemi världen över. Med det i åtanke vill jag rikta ett stort tack till alla er elever och vårdnadshavare för era insatser, både i skolmiljö och för samhället i stort. 

Det börjar gå upp för mig än mer att min och klassens tid tillsammans är på väg mot sitt slut. Efter jullovet kommer vi att ha en termin kvar som grupp innan det är dags för eleverna att ta klivet upp till högstadiet. När jag tog emot den här klassen i 4:an fick jag höra från andra kollegor att "du kommer gråta när du måste släppa dem i 6:an!". Vissa av er kanske längtar dit redan nu? En del vill stanna tiden ett tag? Ett fåtal av er är inte intresserade av att någonsin säga adjö till klassen! Oavsett vilken elev just du känner att du är, så vill jag att du ska se din skolgång som just en resa. Vissa resmål är inte alltid fantastiska, men vi lär oss alltid någonting från dem. Andra resmål vill vi inte lämna, utan önskar innerligt att vi på något sätt kan stanna kvar där på obestämd tid.

Jag vågar påstå att även fast vi har elever som har svårigheter i vissa ämnen så sliter de otroligt hårt (ofta i motvind) för att lyckas. Vad det nu innebär. För när lyckas vi människor och hur länge håller just den lyckan i sig? Den som vinner i livet är den som har kul på vägen men som också vågar stå för att den tar saker på allvar. Tro mig när jag säger att det är coolt att våga stå för att ni hoppar över en kvälls tv-spelsspelande med kompisarna för att ni just står för att ni exempelvis vill bli bättre på matematik. Du väljer. Vi har även elever som har det otroligt lätt för sig redan nu inom det mesta de tar sig för. Men här kommer det viktigaste: Som inte stannar upp och slår sig för bröstet och säger "klar, nu kan jag ta det lugnt". Tyvärr är det inte den här elevskaran som känner så, utan det är istället oftast de andra eleverna som ser skolan som "ett görande". Skolan är absolut i många avseenden ett "görande". Vi gör si och så sedan så babblar magister Johan om ett syfte där, ett centralt innehåll där och kunskapskrav som i långa loppet förhoppningsvis uppfylls...

Vem vill du vara? Att skylla på omgivningen är det enklaste verktyg vi människor sen urminnes tider använt oss av. Vädret var inte optimalt. Jakten var, ursäkta språket, skit! Läraren var kass...

Vi stannar vid den sista ursäkten. För visst kan vi enas om att lärare ibland kan ha otur när de tänker (så även jag)? Men min poäng är: Det hjälper inte er. Att tro att vi människor är bra på precis allting, hela tiden och inte har några brister så långt ögat kan nå. Är det rimligt? Ni har under 2,5 år tillsammans med mig fått veta att det är okej att ha fel eller misslyckas, så länge ni lär er någonting från det. Ett prov säger allt och ingenting beroende på vad vi lägger för vikt vid det vi uppfattar som viktigt. Sällan har jag gett er elever uppfattningen om att det är för min skull ni gör en uppgift, ett arbete eller ett prov. Ofta har ni fått frågor såsom: "När tar kunskap slut?", "När är något färdigt egentligen?", "Är det för min eller din skull du gör det här?". Du väljer.

Det står nu klart att de skriftliga nationella proven inom matematik, svenska och engelska åk. 6 och 9 ställs in. För min del känns det tudelat. Vi är en grupp som sedan starten i 4:an har lyft in just nationella prov i vår dagliga undervisning för att dels tidigt göra alla elever förberedda på en ungefärlig kravnivå som Skolverket (och därmed Staten) ställer på er, dels för att i möjligaste mån undvika eventuell provstress. Vet ni vad? Jag tror med handen på hjärtat att i stort sett hela klass 6B hade levererat fantastiska resultat på flertalet av dessa prov. Vi har och kommer att prata om fallskärmar i er skolgång. Vissa av er har tagit samtliga ni någonsin haft möjlighet att ta medan andra knappt har tagit någon. Det är en viktig skillnad. Oavsett vem av dessa elevtyper du känner dig mest bekant med så innebär de uteblivna nationella proven förändringar både för er elever och oss lärare. För vissa försvinner en chans att visa (utöver ordinarie skola) vad ni egentligen kan. För andra innebär det att ni kan pusta ut, släppa nationella provstressen och fortsätta på samma bana som ni befinner er på. Det enda jag är helt säker på är, att den som tränar blir bättre. Ett prov kommer aldrig utgöra ett enskilt avgörande för ett betyg (inte heller ett visst önskat eller oönskat beteende). Här har ni anledningen till att jag i möjligaste mån i era uppgifter försöker få er att värdera era insatser. För att jag bryr mig. Du väljer.



De bilder som ni löpande har kunnat se i detta inlägg är tagna utanför skoltid. Det kan ibland röra sig om elevarbeten som eleven själv har velat vidareutveckla hemma. Det kan även röra sig om elever som har en ambition om att träna extra inom ett visst område utöver skoltid. Men så finns det även fall då elever inte mår bra och vill dela med sig av sina erfarenheter till sin lärare. För visst förstår även du som läser det här att utöver den enskilda individen i en grupp som kanske är just ditt barn, så finns det även andra individer i just den gruppen som parallellt med skolgången genomgår olika prövningar?  Läs- och skrivutredningar, autismspektrumtillstånd, skilsmässor,  utvecklingsrelaterade kognitiva funktionshinder eller varför inte psykologhjälp. Magistern, kom till saken... Vad som är gemensamt för dessa elever som kämpar tänker ni? Att dessa elever med en stor sannolikhet kommer att klara sin skolgång fantastiskt bra till slut. Varför då? För att de just tränar för att bli bättre och tro mig, de kämpar utifrån sin bästa förmåga.  

Min förhoppning är alltid att försöka inspirera er elever att vilja göra saker lite bättre. Blir det alltid bättre bara för att en lärare säger precis hur och vad ni ska skriva eller göra? Min åsikt säger bestämt nej till den frågan utan att det är via diskussion vi tillsammans kan förstå och komma framåt i vår utveckling.

Kommer jag att gråta en skvätt när vi skiljs åt sommartid år 2021? Förmodligen, högst troligt. Varför skriver han så invecklat? För att ditt barn ska förstå och bli nyfiken på det svenska språket än mer. Kan vi få länken till dagens Jeopardy så att vi kan spela hemma med familjen? Självklart, den kommer här: https://jeopardylabs.com/play/k-4-6Men för att besvara frågan som rubriken till inlägget inleddes med: 

Vi börjar vår sista termin tillsammans år 2021 måndagen den 11 januari och ja, det är dagen innan min födelsedag (presenter undanbedes).

Ha nu ett fint jullov klass 6B för det har ni verkligen förtjänat!
/ Magister Johan

Populära inlägg i den här bloggen

Brev hem

Hej alla elever och vårdnadshavare! Idag fick alla i gruppen med sig ett brev hem med utvecklingssamtalsinformation: På grund av GDPR (dataskyddsförordningen) fick jag inte riktigt svar från kommunen på om det var okej att skicka dessa uppgifter till er via mejl. Därför valde jag idag att skriva ut dessa och skicka med papper hem istället till varje elev i klass 6B. Min önskan är precis som tidigare att ni går igenom vad ert barn själv har skrivit först (mål i skolan) för att sedan tillsammans med era barn läsa och diskutera brevet som skickats hem. Klassen trivs fortfarande bra tillsammans och gör sitt bästa utefter sina unika förutsättningar varje dag i skolan.  Trevlig helg! / Magister Johan

Informationsbrev 6b

Hej!Nu har 6b jobbat sig igenom sin första helvecka. Våra nya iPads som vi fick en genomgång på får vi ej använda förens ALLA i klassen och deras vårdnadshavare har fyllt i ett kontrakt på att man godkänner villkoren. Klassen hoppas på att alla kontrakt som har lämnats ut blir inlämmnade på måndag. Vi elever har även fått information om att vi ska gå till Kuggen (fritidsgården) på tisdag nästa vecka den 1/9 -20.  Nu kan alla vårdnadshavare boka utvecklingssamtal på samma sätt som tidigare.  För att boka går ni in via länken:  http://bokautvecklingssamtal.se/index.php/boka/d/SjI9Isuzi8vY3VWXKl19 Påminnelse: Glosförhör sker varje onsdag så alla behöver läsa på ordentligt! Nu samarbetar varje klass i årskurs 6 tillsammans på matematiken dessutom har vi i 6b arbetat med ett nytt teknikprojekt (Rörelse och konstruktion).  Med vänliga hälsningar // Linnéa Nordlund, elev i klass 6b

Viktig information!

 Hej! Hoppas att ni har en skön ledighet där hemma. Vi har lite viktig information att delge er alla. Först och främst gällande Covid-19 så finns det nu två stycken konstaterade fall av smitta bland personalen på skolan. Därför vill vi uppmana er alla om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer även under höstlovet. ---------------------------------------------------------- Information om de muntliga nationella proven i ämnena svenska, engelska, matematik och svenska som andraspråk: Mer information om de nationella ämnesproven finns på Skolverkets webbplats: www.skolverket.se/np-elever-och-foraldrar Vi sätter igång med dessa prov redan v. 45 (direkt efter höstlovet)! / Magister Johan och Susanne